PPC kampánykezelés

Hogyan használd a buyer perszónát a kampánytervezéshez?

Írta:
Olvasási idő:
perc

Jó a brand, megfelelőek a szolgáltatások, termékek, tetszetős az aktuális ajánlat is, de az üzenet mégsem megy át. A legtöbbször saját magukat akarják eladni a cégek, figyelmen kívül hagyva a potenciális vásárlók igényeit. Ezt találjuk az egyik legnagyobb szarvashibának egy aktuális kampányüzenet, vagy éppen a brand általános érvényű üzenetének kialakításakor. Az alábbi cikkben pont ahhoz szeretnénk megfelelő támpontokat nyújtani, hogy ezeket a hibákat el tudd kerülni és azáltal tűnj ki a piaci zajból, hogy Téged igen is érdekelnek a vásárlóid.

Hogyan használd a buyer perszónát a kampánytervezéshez?

Mik is azok a buyer perszónák?

Buyer perszónáknak hívjuk azokat a vásárlói típusokat, akiket potenciálisan a Te terméked/szolgáltatásod érdekelhet. Őket minden esetben olyan fiktív karakterként hozzuk létre, akik a teljes célközönséged egy kisebb csoportját képviselik.

Amikor a célközönségre rákérdezünk, azt a tipikus Ügyfél választ kapjuk: “az én termékem 0-99 éves korig minden nemű embernek jó.”

Tegyük fel, hogy tényleg egy olyan társasjátékot kínálsz a piacon, amit 6-99 éves korig játszhatnak, de Te már látod lelki szemeid előtt, milyen jó érzés is egy ma született kisbabának eleve abba belenőni, hogy körülötte ugyanezzel a társassal játszanak. Tehát végtére is, neki is jó szívvel ajánljuk ugyanezt a terméket.

Rendben. De ha őszinte vagy magadhoz, akkor nem minimum három vásárló típust adsz meg nagyvonalakban pl. az alábbiak szerint?:

  • 25-49 közötti családos, vagy gyermekkel rendelkező szülők, azon belül is nők (hiszen általában ők hozzák a gyermekekkel, ajándékokkal, vásárlásokkal kapcsolatos döntéseket), akik érdeklődnek a társasjátékok, családi programok, időtöltések, gyermekirodalom, gyermek fejlesztők iránt
  • 50-65 közötti fiatal nagyszülők (szintén nők), akik a közelgő ünnepek alkalmával (erre szintén lehet célozni) értékes ajándékokat keresnek unokáiknak és szintén érdeklődnek a társasjátékok iránt, de úgy általában véve a játékok iránt is, hiszen pont ők azok, akik egy kicsit tanácstalanabbul állnak neki ilyen alkalmakkor a játékvásárlásnak
  • Harmadik kategóriának nyugodtan meghatározható a gyermekek köre, társasjáték témájától függően az óvodások, a kisiskolások vagy az ifik életkori halmaza, ám őket inkább offline promóciókkal (pl. kipróbálható társashoz egy kis ajándék és szórólap) lehet finoman megszólítani, hiszen az online térben jellemzően csak 18 év fölött reklámozhatunk.

Mindezeket a tág halmazokat még jelentősen le lehet és kell is redukálni a társasjáték témájától függő érdeklődés típusok, kapcsolódási típusok, vásárlási szokások és természetesen demográfia szerint is.

Ez a fenti példa jól mutatja, hogy a reklámüzenetek kialakítása előtt igen is nagy szükség van buyer perszónák meghatározására a pontosabb, effektívebb kommunikáció érdekében.

#promobox-newsletter###

Honnan tudod meg, kik érdeklődhetnek a portfóliód iránt?

#m1-y#Na, pontosan itt érkezünk el ahhoz a részhez, hogy beleéld magad vásárlóid élethelyzetébe.##

  • Először is a korábbi kommunikációid is számos információval szolgálnak, így ha azok félre is mentek, mégis hasznos alapanyagként felhasználhatók a vásárlóid magatartásának feltérképezéséhez.
  • A fenti példa alapján, teljesen mindegy, milyen terméket, szolgáltatást kínálsz, hozz létre vásárlói korcsoportokat, valamint rendelj hozzájuk nemeket is. Gondold át a portfóliód igénybevevőinek és az azokat megvásárlóknak is a körét, amennyiben ez a kettő különválasztható!
  • Rendelj hozzájuk kapcsolódási típusokat pl. családi viszonyok, az XY oldalt kedvelők ismerősei, vagy éppen frissen eljegyzettek, esetleg azok szülei, ismerősei.
  • Amennyiben fontos számodra az iskolai végzettség, vagy munkaviszony, akkor gondolj azokra is!
  • Jól látható, hogy egyre inkább alakulnak az ÜGYFÉL KARAKTEREID.
  • Ezt követően jönnek az érdeklődési körök. Éld bele magad kicsit a már meghatározott karaktered napjaiba! Mivel töltik az idejüket? Merre visz leggyakrabban az útjuk? Milyen kikapcsolódást, szórakozást, olvasnivalót választanak maguknak legtöbbször? Milyen weboldalakat böngésznek? Milyen tartalomtípusokat kedvelnek és milyen gyakran járnak ezek után?
  • Jellemzően milyen a technológiai jártasságuk? Milyen eszközt használnak túlnyomóan és mely napszakokban?
  • Milyen frusztrációik vannak? Hogy és hol hozzák a döntéseket? Mi okoz számukra nehézséget a mindennapokban, vagy egyes élethelyzetekben, munkában? Mik a tipikus aggodalmaik?
  • Milyenek a vásárlási szokásaik? Inkább böngészés közben találják meg az igazit, vagy célirányosan keresnek? Hosszasan hezitálnak, vagy azonnal lecsapnak egy ajánlatra? Ők a döntéshozók? Mi tántorítja el őket jellemzően a vásárlástól? Mi képes meggyőzni őket arról? Először vásárolnak ilyen típusú terméket/szolgáltatást, vagy már rutinosak? Milyen információra van szükségük a döntéshez?
  • És most jön a legfontosabb, de csak a fentiek ismerete után fogod tudni ténylegesen meghatározni: mire vágynak? mi könnyítené meg az életüket? mi okozna nekik örömet, boldogságot? miben/kiben bíznak meg?

#m1-y#Ez lesz az az üzenet, amit meg kell ragadnod mind a szöveges, mind a vizuális hirdetéseidben, melyet minden esetben szintén jól tematizált külön kampányokra húzz fel!##

A legjobb, ha a felsorolt ismérvekből perszóna típusonként egy táblázatot készítesz, amit ‘egyszerűen’ kitöltesz. Javasoljuk, hogy vonj be a munkába másokat is, pl. kollégáidat, családodat, ismerőseidet is kérdésekkel, vagy bővítsd információidat akár egy-egy ügyfél karaktereddel közel azonos személy mélyinterjúján keresztül.

Plusz egy jó tanács

Javasoljuk, hogy gondolj arra is, már önmagában véve ezt a cikket is többen elolvassák a konkurenciáid közül és azoknak bizonyos százaléka élni is fog a frissen szerzett tudással.

vasarloi_tipusok
Ismerd meg a vásárlóidat és az ő igényeikre gondolj kampánytervezéskor is!

#m1-y#Azaz fogalmazd meg azt is, a Te terméked/szolgáltatásod mivel ad többet az embereknek, mint a konkurenciádé.##

Ezt Neked is fontos tudni a cégedről és a vásárlók is erre kíváncsiak leginkább, miután megragadtad a figyelmüket.

Ráadásul itt egyébként máris újabb buyer perszóna szűkítést hozhatsz létre, hiszen meg kell fogalmaznod (táblázatodban) az alábbiakat is:

  • Ügyfélkaraktereid árérzékenyek? Vagy valami plusz extrát igényelnek a termékhez/szolgáltatáshoz? Esetleg a legfontosabb számukra a cég igazolható évtizedes minősége? Vagy a hazai alapanyagok mozgatják meg őket leginkább?

Tudjuk, hogy mindezeket a finomságokat szövegesen és vizuálisan is tömör tökéletességgel megfogalmazni nagyon nehéz, amit nem könnyít meg az idő sem, hiszen általában néhány tized másodperc alatt kell eljutnia az információnak a potenciális vásárlóhoz.

Éppen ezért kardinális, hogy ez a üzenet ténylegesen már csak azokhoz a felhasználókhoz jusson el, akikből nagyobb valószínűséggel vásárló lehet. Az üzenet pedig minden esetben legyen szinkronban a kínált termékkel szolgáltatással és annak bemutatási helyével, azaz a weboldalon belül a kampány alapjául szolgáló landing oldallal.

#promobox-szolg-ppc#Úgy érzed, itt az idő egy perszóna alapú kampány kialakításához, de nem mersz egyedül belevágni?##

További bejegyzések

Ezek is érdekesek lehetnek

Mit kérdezz az első "randin" egy marketing ügynökségtől?
Ügynökség
Mit kérdezz az első "randin" egy marketing ügynökségtől?
Lokális SEO: döntő lehetőség a helyi vállalkozások számára
Keresőoptimalizálás (SEO)
Lokális SEO: döntő lehetőség a helyi vállalkozások számára
Hogyan válassz online marketing ügynökséget?
Ügynökség
Hogyan válassz online marketing ügynökséget?
A legjobb AI képgenerátor eszközök 2024-ben
Design
A legjobb AI képgenerátor eszközök 2024-ben
Storytelling, a marketing egyik leghatásosabb összetevője
Tudástár
Storytelling, a marketing egyik leghatásosabb összetevője
Csak mondd ki! A hangalapú keresés útja
Keresőoptimalizálás (SEO)
Csak mondd ki! A hangalapú keresés útja
Miben segíthet egy social média ügynökség?
Közösségi média menedzsment
Miben segíthet egy social média ügynökség?
Útmutató az Advantage+ vásárlási kampányokhoz
PPC kampánykezelés
Útmutató az Advantage+ vásárlási kampányokhoz
A legjobb AI-alapú videószerkesztő eszközök 2024-ben
Design
A legjobb AI-alapú videószerkesztő eszközök 2024-ben
Videó és podcast készítés ötletek
Közösségi média menedzsment
Videó és podcast készítés ötletek
Közösségi média trendek 2024-ben
Közösségi média menedzsment
Közösségi média trendek 2024-ben
A legfontosabb Google rangsorolási szempontok és tényezők 2024-ben
Keresőoptimalizálás (SEO)
A legfontosabb Google rangsorolási szempontok és tényezők 2024-ben
A YouTube hirdetés készítés alapjai
PPC kampánykezelés
A YouTube hirdetés készítés alapjai
Minden, amit a Google SERP funkciókról tudni szerettél volna
Keresőoptimalizálás (SEO)
Minden, amit a Google SERP funkciókról tudni szerettél volna
Mi a SEO (keresőoptimalizálás) ára és költsége 2024-ben?
Keresőoptimalizálás (SEO)
Mi a SEO (keresőoptimalizálás) ára és költsége 2024-ben?