Webfejlesztés

Weboldal fejlesztés – árak, költségek, kalkulációk

Írta:
Viharos Ottó
Olvasási idő:
9
perc

A honlapkészítés pont olyan, mint az építőipar. Nagyon sok múlik a kivitelező szaktudásán, korrektivitásán és a munka során előkerülő, előre nem látható, nehezen megjósolható tényezőkön. Mégis mit tehetünk - amennyiben egy honlapot szeretnénk készíttetni, az előre elképzelt igényeknek megfelelően –, hogy minél nagyobb eséllyel kapjuk pontosan azt, amit szeretnénk, ráadásul a legkedvezőbb árak mellett?

Cikkünkben egy komplett összefoglalót szeretnénk mutatni azzal kapcsolatban, hogy mik azok a tényezők, melyek a közös munka sikerességét befolyásolják, és arra a meglepő megállapításra is fény fog derülni, hogy a szakmai elvárások mellett sokszor legalább akkora szerepe van az emberi tényezőknek is.

weboldal tervezés

Ahol a leginkább el lehet csúszni – a weboldal motor kiválasztása

Honlapkészítéskor elengedhetetlen, hogy olyan megoldást válasszunk, amely minden kétséget kizáróan képes az összes felmerülő igényt kielégíteni, és viszonylag költséghatékony.

Az első lépés ehhez  egy minden részletre kiterjedő igényfelmérés és az ezen alapuló igény specifikáció elkészítése. Ez a folyamat  néha túlzásnak tűnhet, hiszen “nem gondolhatunk mindenre az elején” felkiáltással elodázható, azonban a továbbiakban bemutatjuk, hogy összességében megtérül a kezdeti szakasz idő- és pénz befektetése is.

Gyakorlatban, ha például egy kisebb, regionális hírportál elkészítése lenne a feladat, és nincsenek komoly design-és kialakításbeli elvárások, akkor egy WordPress sablon tökéletesen megfelelő megoldás – hiszen, csak fel kell installálni, importálni kell a lehetséges layoutok közül egyet, amelyik tetszik nekünk, esetleg a jellemző színsémákat egy picit megváltoztatni.

website sablonok

Abban az esetben, ha egy vidéki taxis honlapját kellene elkészíteni, akkor jobb ötlet lehet valamilyen másik CMS-t használni, amely könnyen integrálható HTML sablonnal. Hiszen, egy HTML sablon általában olcsóbb, és könnyebben alakítható – és nem sokkal több idő HTML alapon elkészíteni egy ilyen honlapot. Az alapséma elkészítése picit több ideig tart, de a speciális igényeket gyorsabban meg fogjuk tudni valósítani, a többi pedig már csupán szövegírás.

De mi a helyzet például akkor, ha számlázási igény merül fel? Egy online oktatási felületet kellene elkészíteni, vagy kifejezetten cél a nagy látogatószám elérése? Esetleg szükség lenne egy vállalati CRM rendszer összekapcsolásra?

Minél nagyobb egy rendszer komplexitása, annál nagyobb hangsúlyt kell helyeznia feltételeket pontos letisztázásárai, és elkezdeni kompromisszumokban gondolkodni. Gyakorlatilag bármilyen fejlesztési ötlet megvalósítható, a leggyakoribb akadályt és az alternatív ötletek létjogosultságát jellemzően a munkára fordítható költség- és időkeret jelenti.

Például, egy online oktatási rendszert viszonylag könnyedén el lehet készíteni WordPress alapon, és költséghatékony módon (LearnDash bővítmény segítségével.

Egy hírportált könnyebb elkészíteni WordPress alapon, mint például Laravel keretrendszerrel – jóformán csak fel kell installálni a megvásárolt sablont, és picit átszínezni, átalakítani – viszont, nem fog tudni annyi látogatót kiszolgálni, mint például az Index vagy az Origo.

Nem egyszer láttam már olyat, hogy azért került sokkal több pénzbe és időbe a honlap elkészítése, mert nem látták át a pontos igényeket a legelején. Volt rá példa, hogy egyedi fejlesztést alkalmaztak, mikor a WordPress is bőven elegendő lett volna, de olyan is előfordult, hogy pont az említett CMS-t használták, és csak később jöttek rá, hogy az nem nyújt elég flexibilitást – ami a kieső profitban és drága fejlesztési költségekben jelentkezett, választ adva a korábban említett igény felmérés fontosságára.  

Mire érdemes igazán a szerződéskötéskor odafigyelni?

Természetesen nagyon sok fajta keretrendszert és weboldal motort használhatunk, ha egy honlapot szeretnénk készíteni. Ha olyat használunk, amelyik viszonylag ismert – például WordPress CMS-t – akkor az sem feltétlenül fog nagy problémát jelenteni, ha a munka során valamilyen okból fejlesztőt kell cserélni hiszen, bármikor találhatunk valaki mást, aki egy ismert és elterjedt platformon befejezi az elkezdett munkát.

Abban az esetben leszünk bajban, ha a honlap készítője valamilyen egyedi rendszerben dolgozik, melyet csak ő, vagy nagyon kevesen ismernek. Ez esetben nagyon elenyésző az esélye annak, hogy olyan szakembert találunk, aki megfizethető áron befejezi a félbehagyott munkát, ha ez szükségessé válik. De az is előfordulhat, hogy a fejlesztő egy idő után – kihasználva a monopol helyzetét – etikátlanul vissza akar élni az ügyfél bizalmával, és irreális árakat fog mondani egyszerű fejlesztési feladatokra.

Weboldal - kódírás

Mindezek miatt, mielőtt elkezdjük a közös munkát, nagyon fontos, hogy:

  • olyan keretrendszert, CMS-t válasszunk, melyet viszonylag sokan ismernek – ilyen például a WordPress, Laravel, OpenCart, Shopify,
  • amennyiben elvárásainknak azonban csak egyedi fejlesztésű oldal tud maximálisan megfelelni, törekedjünk olyan alvállalkozó kiválasztására, aki nem egyénileg, hanem csapatban, cégként működik, megfelelő és ellenőrizhető referenciával és fejlesztői múlttal rendelkezik,a vállalkozói szerződésben egyértelműen rögzítsük:
  • az igényfelmérés alapján kalkulált projekt költségét, elkészítési idejét;
  • a munka során felmerülő egyedi kérések, igények kezelését (change request), melyek férnek bele az eredeti díjtételbe, melyek jelentenek plusz költséget, milyen óradíjon, mennyi órával számolva,
  • a munka átadását követő garanciális és az új oldal üzemeltetési feltételeit,
  • a munka átadását követő feladatok óradíját.

Elkerülve a “félbehagyott munka” lehetőségét,  arra is érdemes valami biztosítékot kérni, hogy a munka teljesen be legyen fejezve.

Pontosan milyen tényezők szabják meg a honlap árát?

Több olyan szempont is van, melyek meghatározzák, hogy mennyibe kerül egy igényes, jól kinéző, modern weboldal. Melyek lennének ezek? A lista korántsem teljes, de ezek a legfőbb tényezők, melyek megszabják, hogy mennyibe kerül egy honlap.

Aloldalak száma

Általában nem tesznek különbséget árban egy olyan honlap között, melynek 5, vagy 6 aloldala van. Viszont, ha kifejezetten sok, előre elkészített egyedi templatet (oldal sablont) és összetettebb menürendszert szeretnénk, akkor az ár természetesen magasabb lesz.

Szöveges tartalom mennyisége

Hasonló módon, a megírt szöveges tartalom mennyisége is befolyásolja az árakat – ezek az aloldalak számával és azok hosszával nagyjából egyenesen arányosan mozog.

Nem mindegy az sem, hogy a szövegírói munkát ki végzi. Egy igazán profi szövegíró munkadíja 5 Ft / karakter árnál kezdődik. Sok ügyfél segít a szövegírói munkák elkészítésében, és ezzel sok terhet vehet le a kivitelező válláról, viszont ebben a helyzetben is nagyon fontos, hogy szem előtt tartsuk: a küldött szöveg nem biztos, hogy PR tekintetben megfelelő megfogalmazású, vagy hogy illeszkedik a designhoz.
A megfelelő szakmai szöveg önmagában ma már kevés egy profitáló weboldal elkészítéséhez, a tartalomnak minden esetben meg kell felelni az éppen aktuális SEO irányelveknek, amelyekhez szinte nélkülözhetetlen a kulcsszókutatás, majd a szövegek SEO szemmel történő finomítása is. Ezeket a folyamatokat mindenképpen érdemes szakemberre bízni.

#promobox-newsletter###

Határidő

Még azoknak az embereknek is nehezebb lehet sürgősen, mondjuk egy két alatt egy honlapot elkészíteni, akiknek nincs annyira sok megrendelésük – hiszen az emberi tényezők, család, pillanatnyi időbeosztás nagyon sok mindent befolyásol. Ha kifejezetten sürgős lenne a munka elvégzése, akkor akár jelentős felárral számolhatunk.

Extra funkciók

Szükség lenne extra funkciókra – például különleges authentikációs modulra, foglalási rendszerre, külső összeköttetésekre? Itt újra előtérbe kerül a korábbiakban már többször említett igény specifikáció jelentősége, hiszen ha ezeket az egyedi, extra kéréseket, elképzeléseket már az elején tisztázzuk, , az nagyban megszabja a választott motortés a költségeket is.

Egyedi design – vagy sablonos megoldás

Sokan hiszik azt, hogy egy egyedi designnal rendelkező honlap biztosan jobb, mint azok, amelyeket megvásárolható sablonokból készítenek el. Ez az állítás önmagában téves, hiszen a sablonokat is designerek készítik el, és sokszor legalább olyan szépek, és esztétikusak, melyeknek az alapját egy általunk felkért grafikus munkája adja.

Az egyedi design természetesen drágább, de előnye, hogy teljesen személyre szabható. Ha komolyabb márkát szeretnénk építeni, vagy már van valamilyen brandünk, melyről megkülönböztetnek a vásárlóink akkor ez a megoldás sokkal kézenfekvőbb.

Előre nem látható fordulatok

Sokszor előre nem látható fordulatok is befolyásolhatják a honlapkészítés végső árát. Ilyen lehet az, amikor a fejlesztő nem látja tisztán, hogy egy feladatot mennyire nehéz megvalósítani, és órabéres elszámolással dolgozik. Ilyenkor – a korrektebb fejlesztők nagy része – habár többet dolgozik, nem ír be sokkal több órát a munkára, mint amennyi eredetileg meg volt beszélve, de a vállalkozói veszteség mindenképp megjelenik valamelyik oldalon.

De az is egy tipikus eset lehet, hogy más munkáját kell átvenni – például egy redesign alkalmával – és más beviteli mezőket adnak meg egy számlázásnál, ami kihathat a rendszer teljes működésére, számlázásra is.

Ügynökséggel dolgozik – vagy sem?

A marketing ügynökségek általában magasabb árakon dolgoznak, mint a szabadúszók. Ennek az az oka, hogy minőségibb munkát adnak ki a kezeik közül, hiszen szinte minden esetben kisebb, nagyobb létszámú csapat dolgozik a feladaton. Jellemzően  külön szakember végzi a szövegírást, a tervezést, a honlap fejlesztését, szerver üzemeltetést, vagy a projekt menedzsmentet. A vállalkozók általában ezeket nem választják külön, emiatt a szolgáltatott minőség is alacsonyabb lehet a végén.

Digitális csapat dolgozik

Emberi tényezők – melyeknek semmi köze a szakmai kihívásokhoz

Mikor honlapot készíttetünk, akkor talán eszünkbe sem jut, hogy mennyire nagy befolyással lehetnek egy árajánlat adásakor olyan tényezők, melyek nincsenek szoros összefüggésben azzal, hogy valójában mennyire nehéz a honlapot elkészíteni.

A meggyőzöttség ereje

Mikor szakmai beszélgetésre kerül sor, mennyire tudta az ügynökség meggyőzni az árajánlat kérőt arról, hogy képes lesz maximális precizitással elvégezni a munkát?

A konkurencia jelenléte

A konkurencia mennyire erős az adott szegmensben? Amennyiben komplexebb feladatról van szó, melyet nem képes mindenki megcsinálni, mennyire volt képes azt visszaadni a beszélgetés során, hogy ő „a szakember”?

A megrendelő anyagi helyzete

Mekkora a keret a munkára? Van, akik azért választják a legolcsóbb árajánlatot, vagy azok egyikét, mert nem tudnak több százezer forintot kiadni egy drágább honlapért.

A honlapkészítő naptára

Akinek tele van a naptára, és megkéri a munka árát, az jó eséllyel nem fog olcsón dolgozni. Azok a szabadúszók, akiknek éppen van szabad kapacitásuk, de egyébként sikeres vállalkozók, és el tudják adni magukat, ők is magasabb árat fognak mondani. Azok, akiknek kevesebb befutó munkájuk van, általában alacsonyabban tartják az áraikat – még akkor is, ha egyébként jó szakemberek.

Mégis mennyi az annyi?

Mégis milyen árakra számíthatunk – ha honlapot szeretnénk készíttetni? Ahogy ezt korábban bemutattuk, ez egy soktényezős egyenlet. Természetesen vannak kiugró értékek is – hiszen, néha-néha hallani akár olyanról is, hogy egy teljesen átlagos WordPress honlapot milliókért készített el egy ügynökség.  

A legjobban akkor érthetjük meg a szokásos árakat, ha konkrét példákat nézünk meg arra vonatkozóan, hogy a feladat specifikációi, összetettsége alapján jellemzően milyen árajánlatok érkezneki egy konkrét munkára.

Egyszerű bemutatkozó céges weboldal egy kutyatenyésztő számára. Nincsenek különösebb igények, egy teljesen statikus honlap, ahová ki kellene rakni a tenyésztő elérhetőségét, és az általa előre elküldött képeket egy galériára a főoldalon, valamint szükséges lenne egy kapcsolatfelvételi űrlapra. Nem szükséges még a kezelőfelület megtanítása sem. Egy teljesen ingyenes WordPress sablon is megfelelő, a megrendelő nem szeretne erre költeni. A honlapon minimális mennyiségű szövegre van szükség. Jellemző árkategória – 50.000 Ft – 100.000 Ft

Vidéki taxisofőr honlapja. Egy olyan weboldal, ahol 5 darab szolgáltatás aloldal van, rövid, nagyjából két bekezdés hosszú szövegezéssel. Szükséges egy kapcsolatfelvételi űrlap (előre foglalással), és kiemelten fontos a hívás funkció mobilon. Jellemző árkategória – 90.000 Ft – 120.000 Ft

Termékkatalógus honlap. Egy szépségszalon tulajdonosa szeretné a viszonteladó partnereinek bemutatni a kínálatát, de nem szükséges semmilyen rendelési, számlázási funkció. Fontos, hogy a honlap visszatükrözze a vállalkozás presztízsét, nagyjából 4-5 menüpont szükséges. Jellemző árkategória – 130.000 Ft – 170.000 Ft

Egyszerű webáruház számlázással. Egy baba-mama kellékeket forgalmazó webáruház szeretné a termékeit online rendeléssel és automatikus számlázással értékesíteni. Szükség lenne GLS nyomon követésre is. Ezen felül csupán az igényes megjelenés és letisztultság lenne elvárás a bemutatkozó szövegek mellett, a kiválasztott sablont át sem kellene alakítani. Termékkínálatban kb. 100-200 termékben gondolkodnak.
Jellemző árkategória – 180.000 Ft – 300.000 Ft

Középkategóriás webáruház. Egy villanyszerelő termékeket árusító webáruházat kellene elkészíteni, szélesebb, kb 500 terméket tartalmazó kínálattal.  Egyetlen olyan sablont sem találtunk, amelyik kielégítené az igényeket, de nincs szükség egyedi designra, kis átalakítással megfelelő az egyik. Szükség lenne egy egyszerű külső összeköttetésére egy másik WordPress alapú webáruházzal, amely a rendeléseket szinkronizálja.
Jellemző árkategória – 300.000 Ft – 1.000.000 Ft

Profi webáruház. Egy eMag-hoz hasonló webáruház, teljesen egyedi kódolással elkészítve. Rengeteg külső összeköttetés a partnerek számára, termék lekövetés, egyedi design és grafika. Kiemelten fontos lenne az UI/UX optimalizálás és a felhasználói felület átláthatósága.
Jellemző árkategória – 3.000.000 Ft – 30.000.000 Ft

Összefoglalás

A honlapkészítéskor nagyon fontos, mind kivitelezőként, mind megrendelőként, hogy tisztában legyünk a jellemző költségekkel – hiszen, így nagyjából tisztában lehetünk a munkánk értékével, és az üzleti érdekeinket is képesek lehetünk védeni a felfelé törekvő árakkal, vagy az etikátlan kivitelezőkkel szemben.

A fenti blogbejegyzés a Gremmedia SEO szakértőjétől/webfejlesztőjétől származik.

További bejegyzések

Ezek is érdekesek lehetnek

Mit kérdezz az első "randin" egy marketing ügynökségtől?
Ügynökség
Mit kérdezz az első "randin" egy marketing ügynökségtől?
Lokális SEO: döntő lehetőség a helyi vállalkozások számára
Keresőoptimalizálás (SEO)
Lokális SEO: döntő lehetőség a helyi vállalkozások számára
Hogyan válassz online marketing ügynökséget?
Ügynökség
Hogyan válassz online marketing ügynökséget?
A legjobb AI képgenerátor eszközök 2024-ben
Design
A legjobb AI képgenerátor eszközök 2024-ben
Storytelling, a marketing egyik leghatásosabb összetevője
Tudástár
Storytelling, a marketing egyik leghatásosabb összetevője
Csak mondd ki! A hangalapú keresés útja
Keresőoptimalizálás (SEO)
Csak mondd ki! A hangalapú keresés útja
Miben segíthet egy social média ügynökség?
Közösségi média menedzsment
Miben segíthet egy social média ügynökség?
Útmutató az Advantage+ vásárlási kampányokhoz
PPC kampánykezelés
Útmutató az Advantage+ vásárlási kampányokhoz
A legjobb AI-alapú videószerkesztő eszközök 2024-ben
Design
A legjobb AI-alapú videószerkesztő eszközök 2024-ben
Videó és podcast készítés ötletek
Közösségi média menedzsment
Videó és podcast készítés ötletek
Közösségi média trendek 2024-ben
Közösségi média menedzsment
Közösségi média trendek 2024-ben
A legfontosabb Google rangsorolási szempontok és tényezők 2024-ben
Keresőoptimalizálás (SEO)
A legfontosabb Google rangsorolási szempontok és tényezők 2024-ben
A YouTube hirdetés készítés alapjai
PPC kampánykezelés
A YouTube hirdetés készítés alapjai
Minden, amit a Google SERP funkciókról tudni szerettél volna
Keresőoptimalizálás (SEO)
Minden, amit a Google SERP funkciókról tudni szerettél volna
Mi a SEO (keresőoptimalizálás) ára és költsége 2024-ben?
Keresőoptimalizálás (SEO)
Mi a SEO (keresőoptimalizálás) ára és költsége 2024-ben?